
ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: LNG2014-1176 

 

1 

Athens Institute for Education and Research 

ATINER 

 

 

 

ATINER's Conference Paper Series 

MED2017-2197 

 
 

 

 

 

 

 

 

Marc Edge 

Associate Professor 

Department of Media and Communications 

University of Malta 

Malta 

& 

Professor of Media and Communication 

University Canada West 

Vancouver, British Columbia 

Canada  

 

Financialization of Canadian Media 

 

 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

2 

An Introduction to 

ATINER's Conference Paper Series 

 

 

 
ATINER started to publish this conference papers series in 2012. It includes only the 

papers submitted for publication after they were presented at one of the conferences 

organized by our Institute every year. This paper has been peer reviewed by at least two 

academic members of ATINER. 
 
Dr. Gregory T. Papanikos 

President 

Athens Institute for Education and Research 

 

 

 

 

This paper should be cited as follows: 

 

Edge, M. (2017). "Financialization of Canadian Media", Athens: ATINER'S 

Conference Paper Series, No: MED2017-2197.
 

 
 

 

 

 

 

 

 

Athens Institute for Education and Research 

8 Valaoritou Street, Kolonaki, 10671 Athens, Greece 

Tel: + 30 210 3634210 Fax: + 30 210 3634209 Email: info@atiner.gr URL: 

www.atiner.gr 

URL Conference Papers Series: www.atiner.gr/papers.htm 

Printed in Athens, Greece by the Athens Institute for Education and Research. All rights 

reserved. Reproduction is allowed for non-commercial purposes if the source is fully 

acknowledged. 

ISSN: 2241-2891 

18/05/2017 

 

 

 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

3 

Financialization of Canadian Media 

 
Marc Edge 

Associate Professor 

Department of Media and Communications 

University of Malta 

Malta 

& 

Professor of Media and Communication 

University Canada West 

Vancouver, British Columbia 

Canada 

 

Abstract 

 

Canada, since the 1980s, has exhibited among the highest levels of media 

ownership concentration in the world. This has been the subject of numerous 

federal inquiries, including a Royal Commission on Newspapers in 1980-81. 

Concentration went to another level in 2000 when convergence saw the 

country’s private television networks partner with major newspaper companies. 

Most of these arrangements did not survive the decade, dissolving either 

through bankruptcy or voluntarily. The global financial crisis of 2008-09 saw 

the country’s largest news media company, Canwest Global Communications, 

declare bankruptcy. Its newspaper and television divisions were sold to 

separate owners, with the newspapers being bought by a consortium of its 

creditors called Postmedia Network led by several US hedge funds. This 

contravened Canada’s 25-percent limit on foreign ownership of print media, 

but a two-tiered share structure that kept foreign voting control below the limit 

was allowed by the federal government. In 2014, Postmedia bought Sun Media, 

the country’s second-largest newspaper chain. The purchase was approved by 

the federal Competition Bureau despite the monopoly on English-language 

daily newspaper publishing it gave Postmedia in most major Canadian cities. 

Following that approval, and despite its promises to maintain competition in 

cities where it owned two dailies, Postmedia combined the newsrooms of its 

newspapers in those cities. This resulted in yet another federal inquiry, which 

began in early 2016. The situation in Canadian media can be seen as a result of 

financialization, which began in 1945 with a listing for the public sale of shares 

in the predecessor company of Postmedia. This allowed for it to be the victim 

of a hostile takeover in the 1990s and to eventually fall into ownership by 

hedge funds. A lack of limits on media ownership and weak enforcement of 

competition laws and foreign ownership limits has assisted this 

financialization. 

 

Keywords: Canadian media, concentration of media ownership, convergence, 

financialzation, mergers and takeovers 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

4 

Introduction 

 

Decades before the concept of financialization emerged, media industries 

in Canada began exhibiting under "continentalization" with the United States 

the symptoms that would later transform the world economy under 

globalization. As a result, media in Canada are among the mostly highly 

concentrated in ownership after suffering a disastrous experiment with 

convergence at the millennium, and despite supposed limits on foreign 

ownership their remains are now being picked over by US "vulture capitalists". 

Canadian media thus serve as something of a "canary in the coal mine" for 

media in other countries now undergoing the same process.  

Proximity to the United States allowed the first radio waves and then 

television broadcasts to cross the Canadian border unimpeded, prompting the 

federal government to enact some stringent media regulations. The content 

requirements of its own broadcasters were designed to protect the country’s 

culture from being overwhelmed by American fare. Canadian broadcasters had 

to carry a certain percentage of home-grown programming in order to 

encourage the development of Canadian artists. Ownership restrictions were 

also put in place, as foreigners were limited to a minority position in the 

ownership of Canadian media. The proliferation of American magazines 

distributed in Canada led to a requirement that publishers have a certain 

percentage of Canadian content for their advertisers to qualify for a tax 

deduction of the expense. The form of regulation adopted, however, was a 

"back-door" strategy, however, and it ultimately failed to prevent foreign 

domination due to the ingenuity of media investors. Thus the depredations of 

high finance wreaked havoc on Canadian media. 

Financialization arose first on a wave of deregulation in the 1980s brought 

by the Reagan presidency in the US, and then took off on the back of 

globalization brought in the 1990s by advances in communication technology – 

first satellite transmission and then the Internet. Aided by deregulation and 

globalization, financiers came to excel at extracting value out of enterprises in 

the phenomenon that came to be called financialization. Their manipulations 

would crash the world economy in 2008, but that hardly deterred the vulture 

capitalists, who picked up the pieces at bargain prices to begin the cycle again. 

Included were some of the biggest newspaper companies in North America, 

including the largest in Canada, and then the next-largest. 

Financialization was the name given to the doubling of the US financial 

sector starting in the 1980s at the same time that its manufacturing output was 

halved due to globalization. Epstein (2005: 3) defined it in his 2005 book 

Financialization and the World Economy as "the ascendancy of "shareholder 

value" as a mode of corporate governance". According to Palley, 

financialization was a process whereby "markets, financial institutions, and 

financial elites gain greater influence over economic policy and economic 

outcomes" (Palley 2007: 2).  Its principal impacts, he noted, were to: 

  

1. elevate the significance of the financial sector relative to the real sector,  



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

5 

2. transfer income from the real sector to the financial sector, and  

3. increase income inequality and contribute to wage stagnation (Palley 

2007: 2).   

 

According to Foroohar in her 2016 book Makers and Takers, 

financialization is an "economic illness" which has led to both to income 

inequality and declining investment in needed research and development in 

favor of quarterly dividends and stock buybacks to enrich investors (Foroohar 

2016: 5). "Financialization is undermining our economic growth, our social 

stability, and even our democracy" (Foroohar 2016: 7). The rise of finance has 

"led to the fall of American business", according to Foroohar (2016: 8) because 

it has "come to rule – rather than fuel – the real economy". 

Along with neoliberalism and globalization, financialization transformed 

world economy starting in the 1980s. It especially transformed media 

industries, which became highly financialized. In her 2010 book Journalism in 

Crisis: Corporate Media and Financialization, Almiron (2010: 159) 

characterized financialization as "the primacy of financial over industrial 

logics". In a "truly alarming" development, she noted, "finance capital has 

become the real owner of the world’s top news-media firms" (Almiron 2010: 

154). This has come at a cost not just for their journalism but for their very 

raison d'être. "Media corporatization first and later their financalization have 

constituted a scenario that turns journalistic autonomy into an illusion", she 

noted. "Financialized multimedia communication groups are today more of a 

market power – with multimedia influences and convergent interests with 

financial groups – than guardians of liberty, creators of consensus, egalitarian 

democratizers, or subverters of the structures of authority" (Almiron 2010: 174, 

175-176). The journalism of financialized news media companies tended to act 

not as a check and balance on corporate power, she added, but instead acted on 

behalf of the financial elite and shied away from reporting on its financial 

engineering. 

 

The economic house of cards built by the financial system based on the 

culture of greed, as so many times before in history, would have a far less 

chance of progressing in modern societies if journalism hadn’t failed in its 

role. This failure was encouraged by the progressive deregulation of the 

media – that is, by approving rules designed to benefit the consolidation 

and growth of giant corporate owners rather than public service (Almiron 

2010: 166). 

 

This paper utilizes the historical analysis to explore in retrospect the 

factors which made media in Canada especially subject to the forces of 

financialization. It finds that measures enacted in the 1960s to insulate 

Canadian media from US domination under the threat of the so-called 

"continentalization" ironically made them more subject to financialization 

under globalization. This was only the first of four identifiable phases in the 

financialization of Canadian media. 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

6 

The Concentration Phase – 1966 to 1980 

 

By 1970, the report of a Special Senate Committee on Mass Media noted, 

"genuine" newspaper competition existed in only five Canadian cities. "Of 

Canada’s eleven largest cities, chains enjoy monopolies in seven" (The 

Uncertain Mirror 1970: 4). The Southam, Thomson and FP Publications chains 

by then controlled 44.7 percent of the country’s daily newspaper circulation, 

compared with 25 percent in 1958. In 1980, 59 percent of English-language 

dailies were owned by only two chains after Thomson acquired FP 

Publications. Dealings between the two remaining chains to reduce competition 

even further resulted in the so-called "Black Wednesday", when the long-

publishing Ottawa Journal and Winnipeg Tribune were closed by Thomson 

and Southam, respectively, giving each chain another local monopoly. A Royal 

Commission on Newspapers was quickly formed to investigate by then-prime 

minister Pierre Trudeau. Its report pointed out less than a year later what was 

obvious to everyone. "Newspaper competition, of the kind that used to be, is 

virtually dead in Canada", it noted. "This ought not to have been allowed to 

happen" (Royal Commission 1981: 215, 218).  

Consolidation of media ownership in Canada, as in the US, was 

encouraged by high profits and large economies of scale in the newspaper 

industry, which resulted in considerable cost savings through consolidated 

ownership. Tax measures were another driving force behind media ownership 

concentration. The trading of shares on stock markets also made newspaper 

companies subject to the short-term demands of the marketplace and created 

pressure for ever-increasing earnings to continually inflate the company’s stock 

price. Any commitment to quality journalism was replaced by a legal duty to 

shareholders to instead prioritize the financial bottom line. Editors at publicly-

traded newspaper companies as a result reported corporate pressure to fatten 

quarterly earnings, usually by cutting back on journalism by laying off 

expensive reporters (Cranberg et al. 2001). The financial success of 

newspapers was thus arguably the worst thing that ever happened to them as a 

news medium. Newspapers became big businesses, continually squeezed at 

publicly-traded chains for ever-increasing quarterly profits by corporate 

managers who often had no background in journalism. Ironically, they were 

often aided in their quest for profits by constitutional guarantees of press 

freedom that prevented government regulators from reining in all but the worst 

examples of their corporate excess. At best, anti-trust regulators could only 

prevent the most blatant collusion and anti-competitive behavior, and then only 

in the US, as such laws in Canada had a scant effect on media consolidation. In 

two of the country’s ten provinces – Saskatchewan and New Brunswick – all of 

the daily newspapers came to be owned by one company.  

The initial impetus to media consolidation was a tax measure designed to 

prevent Canada’s magazine industry from being extinguished by American 

competition. A Royal Commission on Publications established in 1960 

suggested measures to protect domestic magazines, such as Maclean’s and 

Saturday Night, from Canadian editions of popular US magazines, such as 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

7 

Time and Reader’s Digest, from siphoning off most of the industry’s 

advertising revenues (Royal Commission 1961). Section 19 of the Income Tax 

Act, which disallowed Canadian advertisers from deducting from their taxable 

income the cost of advertising in publications that were not at least 75 percent 

Canadian owned, was thus enacted in 1965 (Acheson and Maule 2000). While 

intended mainly to protect the country’s magazine industry, newspaper 

publishers lobbied for inclusion in the measure due to attempts by growing US 

chains to buy Canadian dailies. This protected Canadian newspaper companies 

from foreign competition, and the few large domestic chains thus proceeded to 

grow larger (Edge 2001). 

FP Publications was a Western Canadian partnership formed in 1958 by 

the owners of the Calgary Albertan and Winnipeg Free Press. It grew with its 

1959 acquisition of the Ottawa Journal and turned into a national chain after 

buying the Vancouver Sun in 1963. FP was briefly the largest newspaper group 

in Canada, slightly ahead of the family-owned Southam chain, following its 

merger with the Toronto Globe and Mail in 1965. Buying newspapers from 

second-generation owners was the main growth strategy of FP Publications, 

and it grew even larger in 1973 with the acquisition of the Montreal Star. The 

company’s stock became widely held following the deaths of its founders by 

the end of that decade, however, and in 1980 Thomson Newspapers outbid 

emerging newspaper baron Conrad Black for it. Thomson avoided competitive 

markets, however, so it sold the Vancouver Sun to Southam, which already 

owned the jointly published Province. This side deal to Thomson’s closure of 

the Ottawa Journal and Southam’s closure of the Winnipeg Tribune on August 

27, 1980 (a/k/a Black Wednesday) was part of the events that prompted the 

Royal Commission on Newspapers. 

The Southam chain had been founded in 1895 by printer William Southam 

when, as publisher of the Hamilton Spectator, he and his two sons bought the 

Ottawa Citizen. The Southam Company expanded to Western Canada in 1907, 

when it bought the Calgary Herald and added the Winnipeg Tribune in 1920 

and the Vancouver Province in 1923. Fifty years after the founding of the 

company, the Southam family’s second generation sought to pass the 

leadership of the chain to younger family members. They looked for a 

mechanism for more easily trading shares in company ownership while still 

preserving control over its operations within the extended Southam clan. Some 

family members favored the sale and public trading of only non-voting shares, 

while restricting ownership of voting shares to William Southam’s 

descendants. This strategy preserved family ownership of many newspaper 

companies, including the New York Times Co. But according to Southam 

historian Charles Bruce, traders on the Toronto Stock Exchange were only 

interested in voting stock. 

 

The investment dealers held out for listing of voting common [shares] 

without restriction. They pointed out that in any event the future of the 

company lay in Southam hands; perhaps there was more danger in the 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

8 

possibility of private trading (for instance, in the case of family 

disagreement) than in open dealings on the market (Bruce 1968: 204). 

 

When Southam went public with its share issue in 1945, about a third of 

the company’s existing 100 shareholders were non-family members and 

together they held about 20 percent of its stock (Bruce 1968: 14). To allay the 

concerns of some Southam family members that the share issue risked control 

of the company migrating to outsiders, directors issued a public statement in 

1945. It codified the long-standing company policy of providing its local 

publishers with decision-making authority "to preserve complete political 

independence and to present news fairly and accurately" (Bruce 1968: 207). 

 

 

The Takeover Phase – 1981 to 1999 

 

By the mid-1980s, Southam fortunes declined and the sale of shares by 

family members reduced family holdings to below 30 percent, making the 

company vulnerable to a hostile takeover. Unusual trading in Southam shares 

in the mid-1985 prompted rumors of a billion-dollar takeover bid (Enchin 

1985). As Southam’s share price soared amid the speculation, a special 

meeting of shareholders passed a bylaw requiring a 50-percent quorum to 

approve transactions involving more than 10 percent of the company’s shares 

(Jorgensen 1985). As trading in Southam shares became frantic by the month’s 

end amid renewed takeover speculation, a swap of shares was announced with 

Torstar Corp., publisher of Canada’s largest daily, the Toronto Star. In 

exchange for a 30-percent interest in the smaller Torstar, Southam traded 20 

percent of its shares in a ‘near merger’ that made its takeover a practical 

impossibility (Assael 1993). The deal included a 10-year standstill period, 

during which Torstar could not increase its holdings in the larger company, but 

that was later reduced to five years after a legal challenge by minority 

shareholders (Partridge 1988).  

To bolster its defenses against takeover, Southam management decided to 

rationalize its operations in an attempt to boost its stock price and make it a 

less-inviting target for acquisitors. Instead of quality journalism, improving 

Southam’s financial performance became the priority, with a declared target of 

a 15-percent profit margin, up from 13.8 percent in 1987 (Leach 1988). 

Southam management, then into its fourth generation of family direction, also 

looked in vain to the higher branches of the family tree for future leadership 

among the hundreds of great-great-grandchildren of William Southam. Unable 

to find a suitable family candidate, the head of its Coles Books subsidiary was 

named CEO of Southam in 1992, but profits fell by 95 percent that year and its 

share price plunged, again making it a ripe takeover target. 

After losing the bidding war with Thomson for FP Publications in 1980, 

Conrad Black’s Hollinger Inc. was again an interested buyer when Southam 

became vulnerable to takeover in 1985, purchasing five percent of its stock. 

Following Southam’s share swap with Torstar, however, Hollinger sold its 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

9 

holdings at a profit and used the proceeds to start an international newspaper 

empire instead. It first bought the money-losing Daily Telegraph in London for 

a bargain price and joined a non-union movement out of Fleet Street, by 1993 

cutting almost three-quarters of the paper’s 1986 workforce (Siklos 1996). 

Soon the Telegraph’s annual earnings exceeded the original purchase price 

paid by Hollinger, and it became the profit engine that drove the newspaper 

chain’s expansion to become the third-largest in the world by 1997, as 

measured by circulation (Jones 1998).  

In the mid-1980s, Hollinger began buying newspapers in the US, and by 

1997 its subsidiary American Publishing Co. had grown into the second-largest 

newspaper chain in the US as measured by number of titles, although it did not 

even place in the top ten by circulation (Siklos 1996). Its 340 newspapers were 

mostly smaller dailies and weeklies, but they also included the Chicago Sun-

Times. In 1989 Hollinger bought the financially-ailing Jerusalem Post and not 

only imposed a cost-cutting regime in its newsroom, installing a time clock on 

which journalists were required to punch in and out, but it also brought a 

radical change to its once-liberal politics (Frenkel 1994). 

According to biographer Richard Siklos, Black set his sights on Southam 

after the standstill agreement expired in 1990, making repeated offers to 

Torstar for its stake in the chain, which had since been increased to 22.5 

percent. Torstar, frustrated by rising Southam losses of Cdn$153 million in 

1991 and Cdn$263 million in 1992, also faced capital expenditures of Cdn$400 

million for new presses. Finally in November 1992 it sold its holdings in 

Southam to Black for Cdn$18.10 a share, or a 15 percent premium over market 

value (Siklos 1996). Southam family members quickly sought a counterbalance 

to the man they had prevented from taking over the family firm with the 1985 

Torstar share swap. One of the few Canadian businessmen with the resources 

to match Black was Montreal businessman Paul Desmarais, whose Power 

Corp. held an estimated Cdn$27 billion in assets, including a chain of 41 

newspapers in the province Quebec, including Montreal’s La Presse. Company 

directors approached Desmarais to sound out his feelings toward the traditional 

Southam values of quality newspapering, and they found him sympathetic. 

Southam falling share price, however, created a problem for the company with 

its bankers due to its increased debt-to-equity ratio, and raising cash by issuing 

shares from its treasury to Desmarais would solve that problem in addition to 

diluting Black’s ownership and creating a shareholder with equal or greater 

power (Siklos 1996). 

According to Siklos, this instead sowed the seed of Southam’s demise and 

allowed Black to eventually take the company over. Black and Desmarais 

owned neighboring vacation homes in Palm Beach, Florida, noted Siklos, and 

the two men ‘shared a fascination with Southam and had discussed their 

respective ambitions to own it over the years’ (Siklos 1996: 307). It was in 

Palm Beach that Black and Desmarais promised the first right of refusal for 

each should the other decide to sell his shares. When Southam announced a 

loss of Cdn$53.4 million for 1995, Desmarais agreed to sell his shares to 

Black, giving him 41 percent ownership of Southam (Siklos 1996). 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

10 

Black’s gaining of effective control over Southam came on the eve of 

Hollinger’s 1996 annual meeting, at which he made comments that alarmed 

many Canadians who had again become concerned about the increased level of 

concentration of ownership of the country’s press. In his speech to 

shareholders, Black both pointed to the reasons behind the demise of family 

control of the Southam newspapers and pointed out his opposition to its 

traditional operating philosophy. "Southam management long accepted 

inadequate returns for the shareholders, published generally undistinguished 

products for the readers and received exaggerated laudations from the working 

press for the resulting lack of financial and editorial rigour" (Miller 1998: 62). 

He chided Southam management for panicking in 1985 at the takeover rumors 

that prompted the share swap with Torstar that ultimately proved its undoing. 

"If the Southam management had been a little more courageous it could have 

still been a family-controlled company" (Miller 1998: 62). 

Black quickly moved to gain majority control of Southam through a 

succession of maneuvers which exemplified the ingenuity inherent in 

financilization. He first offered shareholders Cdn$18.75 a share in a bid to 

acquire enough stock to give him more than 50 percent ownership, then he 

increased the offer to Cdn$20 when that proved insufficient. The acquisition of 

8.5 million shares as a result gave Hollinger 50.7 percent of the company in 

November 1996 (Fitzgerald 1996). Black then moved to buy up all remaining 

company stock, first using his majority control in April 1997 to distribute the 

firm’s accumulated cash reserves in a Cdn$2.50 per share special dividend 

(Dalglish 1997). This enriched Black most of all, by Cdn$47 million, and 

enabled his Hollinger to one week later to make a surprise Cdn$923-million 

bid to buy out Southam’s other shareholders. It was not accepted by enough 

shareholders to enable Black to make Southam a private company again by 

having it de-listed from stock exchanges, as only 15.6 percent of Southam’s 

minority shareholders accepted it, giving Hollinger a 58.6 percent ownership 

(Mahood 1997). 

The following year, Black acquired a key block of more than 8 million 

Southam shares from a U.S. mutual fund for Cdn$31.68 each, a premium of 22 

percent above the market price, raising his ownership of Southam to 69.2 

percent (Mahood 1998). That set the stage for his second bid for the remainder 

of Southam shares, which was again made with the benefit of creative 

financing. First, Hollinger used its majority control of Southam to declare a 

special dividend of Cdn$7 a share, to be financed by borrowing Cdn$532 

million. Then it offered Cdn$22 a share for the remaining Southam stock in a 

bid that was largely financed by the special dividend (Dalglish 1998). That 

offer was rejected by independent members of the Southam board, but when 

Hollinger increased it to Cdn$25.25 early in 1999, they voted to recommend it 

(Dalglish 1999a). When the offer expired two weeks later, more than 90 

percent of the 22 million remaining Southam shares had been tendered, raising 

Hollinger’s ownership of the company to 97 percent (Shecter 1999). Under 

Ontario securities law, that paved the way for Black to force the remaining 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

11 

shareholders out and delist the company that Southam family members had 

taken public 54 years before (Dalglish 1999b). 

Black’s ownership of Southam was short-lived, however. He announced in 

1999 that he would sell the newspaper chain in order to accept an appointment 

to the UK House of Lords. The Canadian  Prime Minister Jean Chretien had 

blocked the appointment, citing an obscure 80-year-old rule prohibiting 

Canadians from accepting foreign titles (Freeman 1999). Black, a dual 

Canadian and British citizen, renounced his Canadian citizenship, which made 

him a foreign owner of the press holdings in his native land. Under the 

Canadian tax law, advertisers would no longer be allowed to claim as an 

income-tax deduction the expense of purchasing space on his pages (Scoffield 

1999). 

 

 

The Convergence Phase – 2000 to 2009 

 

Convergence gained popularity throughout the 1990s in large part through 

the efforts of New York-based investment bank Goldman Sachs, which held an 

annual "Communicopia" conference touting the riches to be made from 

multimedia conglomeration. Media companies increasingly sought to leverage 

the computer revolution that had transformed the newspaper industry through 

photographic typesetting and word processing starting in the 1970s and which 

promised to revolutionize all communication via the Internet (Aufderheide 

1999, Killebrew 2002, Knee et al. 2009). The January 2000 merger of Time 

Warner and America Online galvanized corporate enthusiasm for convergence 

ironically just as a new millennium dawned (Motavalli 2002, Klein 2003, 

Swisher and Dickey 2003, Munk 2004). North of the border, a ban on joint 

newspaper-television ownership in Canada had been allowed to lapse in the 

mid-1980s (Bartley 1988). As a result, convergence transformed Canada’s 

media landscape in 2000 to a much greater extent than in other countries with 

restrictions on cross-ownership, such as the US, the UK and Australia.  

By the end of that year, Canada’s two private television networks had 

partnered with national newspaper properties, as had the largest privately-

owned French-language network in the province of Quebec. CTV, the 

country’s largest private network, was acquired by telecom giant Bell Canada 

Enterprises, which then partnered with the Globe and Mail national newspaper 

to create a Cdn$4-billion multimedia enterprise initially known as Bell 

Globemedia. Canwest Global Communications, which owned the national 

network Global Television, bought Canada’s largest newspaper chain, Southam 

Inc., for Cdn$3.2 billion. Quebecor, a newspaper company that started in 

Quebec but had expanded nationwide with its 1998 purchase of the Sun Media 

newspaper chain, then paid Cdn$5.4 billion for Quebec’s largest cable 

company, Group Videotron, which owned the TVA network in Quebec (Edge 

2007). 

This consolidation raised Canada’s level of media ownership 

concentration, which was already among the world’s highest (Winseck 2002). 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

12 

A parliamentary review of broadcasting policy called on the federal 

government in 2003 to issue a ‘clear and unequivocal policy’ on cross-media 

ownership (Standing Committee 2003: 405). A Senate inquiry into Canada’s 

news media suggested in 2006 implementing a process to review news media 

mergers in order to prevent dominance by one owner in any market (Standing 

Senate Committee 2006a). By then, however, momentum for media ownership 

reform in Canada had stalled with the election earlier that year of a 

deregulationist Conservative government. Before 2006 ended, Canada’s new 

minister in charge of broadcasting, who was a former CTV and Canwest 

executive, issued a policy response to the senate report that officially blessed 

convergence as a business model for Canadian media, stating: "The 

government recognizes that convergence has become an essential business 

strategy for media organizations to stay competitive in a highly competitive 

and diverse marketplace" (Canadian Heritage 2006b: 13). 

With the 2001 bursting of the stock market "bubble" in technology stocks, 

however, the price of media company shares fell sharply. Canwest Global 

Communications, which had taken on close to Cdn$4 billion in debt in 

acquiring the Southam newspaper chain, posted a quarterly loss of Cdn$37 

million. Advertising sales slowed down with the deepening recession and 

Canwest struggled with the cost of servicing its debt. From a high of Cdn$22 in 

2000, its share price fell below Cdn$7 in mid-2002. In October 2002, the price 

of Canwest shares fell to Cdn$3.32 and the company cut costs and moved to 

further lower its debt. In early 2003, it sold four minor daily newspapers and 

twenty-one weeklies for Cdn$193.5 million.  

Quebecor encountered similar problems from its takeover of Groupe 

Videotron. It was financed in partnership with the Quebec provincial pension 

plan, which took 45-percent ownership of a new holding company called 

Quebecor Media. Quebecor took on massive short-term debt to finance its 

share of the all-cash acquisition, but the sale of non-core assets, such as 

Videotron’s home telephone division and its Microcell mobile phone company, 

had been planned to lower that debt. The falling economy prevented their sale, 

however, and Quebecor was forced to enter the US junk bond market to raise 

Cdn$1.3 billion. By the end of 2000, Quebecor was an estimated Cdn$6.7 

billion in debt. It sold its 11-percent holding in forestry firm Abitibi-

Consolidated Inc. for Cdn$600 million and 25 percent of its wholly-owned 

subsidiary Quebecor World, the world’s largest printing company, for 

Cdn$500 million (Marotte 2001a). In September 2002, after four consecutive 

quarters of losses, Quebecor’s debt stood at Cdn$4 billion, which prompted 

bond rating agency Standard & Poor’s to place it on credit watch (Marotte 

2002). From a high of Cdn$61.50 before its Videotron purchase, Quebecor 

stock bottomed out in 2002 at Cdn$12.25. By early 2003, however, Quebecor 

had sold more assets, paid off most of its high-interest debt, restructured other 

debt, and was taken off credit watch by Standard & Poor’s (Gibbens 2003). 

With the improving economy, Quebecor Media began turning a modest profit 

by mid-2003 and was able to pay down more debt, which stood at Cdn$1.4 

billion by that fall (Silcoff 2003). 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

13 

Unlike Canwest and Quebecor, Bell Globemedia was a privately-owned 

partnership that did not trade shares on the stock market, and it also did not 

carry high levels of debt. It thus weathered the recession of the early 2000s 

better than its debt-laden, publicly-traded counterparts. Bell Globemedia even 

managed to finance a modest expansion during the downturn, paying Cdn$74 

million in 2001 for Quebec television network TQS (Marotte 2001b). It also 

paid Cdn$100 million in early 2003 for a 15-percent interest in Maple Leaf 

Sports & Entertainment, which owned two professional sports teams, the cable 

television networks that broadcast their games, and the arena where they were 

played (Lewis 2003). 

With the ensuing economic recovery, the financial fortunes of all three 

Canadian convergence players improved. Canwest recovered to the point 

where it again began making acquisitions. In early 2006, it bought 30 percent 

of the US magazine The New Republic for USCdn$2.3 million and a year later 

bought the rest for a reported USCdn$5 million. It bought radio stations in New 

Zealand and Turkey in 2006 and bid for the English-language Jerusalem Post 

newspaper in Israel. In early 2007, despite still being deeply in debt, Canwest 

made another major acquisition, buying thirteen Canadian cable television 

channels for Cdn$2.3 billion. Quebecor Media’s financial fortunes also 

experienced a turnaround in the mid-2000s and through its cable television and 

cellular divisions it began to expand into such areas as broadband Internet and 

3G wireless telephony. Its TVA network helped demonstrate the cross-

promotional potential of convergence in 2003 with the hit program Star 

Academie, which was described as a cross between American Idol and Big 

Brother. It was heavily cross-promoted in Quebecor’s French-language 

newspapers and boosted Quebecor’s online and cable divisions. Analysts began 

rethinking the possibilities of media convergence, at least in the unique Quebec 

market. "If convergence can work anywhere", wrote one, "it should work in 

Quebec, a homogenous island of French-speakers in the New World where 

Quebecor is Number 1 in most media categories". 

 

Star Academie boosted TVA’s audience share, was the launch vehicle for 

Videotron’s video-on-demand service, pulled thousands of new 

subscribers to Videotron’s high-speed Internet service, and yielded 

Quebecor-produced CDs, DVDs and books that were peddled in the 

companyʼs music, books and video-rental shops (Olive 2003). 

 

Its improved fortunes enabled Quebecor to embark on another expansion 

program. In 2004, it bought TV station Toronto 1 for Cdn$46 million (Brent 

2004). In 2007, it won a takeover battle with Torstar Corp., the owner of 

Canada’s largest daily newspaper, the Toronto Star, for Ontario publisher 

Osprey Media, which owned 54 newspapers, including twenty dailies. When 

added to its Sun Media chain, the Cdn$414-million purchase made Quebecor 

the country’s largest newspaper owner, slightly ahead of Canwest (Robertson 

2007a). 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

14 

Bell Globemedia transformed its corporate ownership during the mid-

decade economic upturn, and then engineered a major media acquisition that 

brought renewed concern over the concentration of media ownership in 

Canada. In late 2005, Bell Canada Enterprises sold most of its majority interest 

in Bell Globemedia to three buyers: Thomson Newspapers; the Ontario 

Teachers Pension Plan; and Torstar. Because Bell’s ownership was reduced to 

20 percent, the corporate name was changed to CTVglobemedia. In mid-2006, 

the company announced the acquisition for Cdn$1.4 billion of Toronto-based 

broadcasting company CHUM Ltd., which owned thirty-three radio stations, a 

dozen television stations of the CITY-TV and A Channel networks, and 

twenty-one cable television channels (Robertson and McNish 2006). That 

brought the number of television stations owned by CTVglobemedia to thirty-

three, including multiple outlets in several major Canadian cities, and its cable 

television channels to thirty-eight.  

This latest major consolidation of Canadian media ownership resulted in 

three companies controlling more than half of the advertising revenues in 

Canada. It came only three weeks after the Senate report on news media urged 

limits on media ownership and resulted in another round of calls for regulations 

to curb the growth of Big Media. Concentration of press ownership had risen to 

87.4 percent by the five largest newspaper chains, while three-quarters of 

Canadian television stations had become concentrated in the hands of only five 

owners (Winseck 2008). The broadcasting regulator Canadian Radio-

Television and Telecommunications Commission (CRTC) forced 

CTVglobemedia to divest the five-station CITY network, which it sold to cable 

company Rogers Communication for Cdn$375 million (Robertson 2007b). The 

CRTC also held "media diversity" hearings, but the policy announcement it 

made in early 2008 disappointed advocates of media ownership reform. In 

limiting cross-ownership of Canadian media, the CRTC ruled only that 

ownership in three media – television, radio, and newspapers – would be 

prohibited in any market. Critics pointed out that because no Canadian 

company owned outlets in all three media, the effect of the ruling was only to 

endorse the status quo (Edge 2008)  

Where Canada’s broadcasting regulator failed to limit media concentration 

in any meaningful way, the marketplace stepped in as a de facto regulator and 

forced a diversification of ownership. In mid-2007, Canwest followed its 

contentious acquisition of Alliance Atlantis with two more moves that stock 

market analysts questioned. First, it paid Cdn$495 million to buy back 26 

percent of its newspaper division, which it had sold just two years earlier. 

Analysts expected Canwest to pay for the purchase by selling its majority 

interest in Australia’s Network TEN, which it had acquired in the early 1990s 

and had put on the market with an asking price of A$1 billion. Despite again 

being almost Cdn$4 billion in debt, however, Canwest decided not to sell when 

it could not attract its asking price. According to the Globe and Mail, 

‘shareholders headed for the door’ as a result, and Canwest’s share price fell 10 

percent in a month, to below Cdn$10 (Robertson 2007c).  



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

15 

The recession that began in late 2007 caused advertising revenues to 

plummet worldwide, dropping television network profits in Canada from 

Cdn$113 million in 2007 to only Cdn$8 million in 2008 (Robertson 2009a). 

Canwest missed a number of interest payments to bond holders and its stock 

price sank to as low as six cents in mid-2009. Canwest put its five-station E! 

network up for sale in an attempt to raise cash to meet its debt payments 

(Robertson 2009b). It sold the E! stations in two major markets – CHCH in 

Hamilton, Ontario, and CJNT in Montreal  – for a total of Cdn$12 just to avoid 

their losses (Robertson 2009c). It converted its E! network station in Kelowna, 

British Columbia, to an affiliate of its main Global Television network, and it 

threatened to close its stations in Red Deer, Alberta, and Victoria, British 

Columbia, if buyers could not be found. Only the Alberta station CHCA was 

closed, however, after employees of Victoria’s CHEK paid Canwest a token 

Cdn$1 for the station (Dakers 2015). Canwest eased its debt crisis somewhat in 

late 2009 by selling its majority interest in Network TEN for Cdn$634 million 

(Robertson 2009d). The sale also erased Cdn$582 million of Network TEN’s 

debt from Canwest’s books, lowering its total debt to an estimated Cdn$2.5 

billion (Willis 2009). Just when it appeared that Canwest might escape 

bankruptcy, however, it was forced to file for court-ordered protection from its 

creditors (Robertson and Willis 2009). In early 2010, control of Canwest’s 

television division was sold to western Canadian cable company Shaw 

Communications (Krashinsky et al. 2010). Its newspaper division was sold 

separately later that year to a group of equity investors headed by Canwest’s 

major creditors. 

CTVglobemedia also suffered financially during the downturn despite its 

private ownership and lack of debt. In a bid to lower costs to match its falling 

advertising revenues, it eliminated 105 jobs at its broadcasting operations in 

2008, including its all-news network CTV Newsnet (Blackwell 2008). 

CTVglobemedia reported a loss of Cdn$13.3 million in 2008 and forecast that 

its loss in 2009 would be Cdn$90-100 million. It also took a Cdn$1.7-billion 

accounting write-down on the book value of its television assets, which 

represented three-quarters of their worth (Surridge 2009). In early 2009, the 

network announced the elimination of 118 jobs at its A Channel network, or 28 

per cent of its staff, and announced the cancellation of morning shows at 

several of its local stations (Hartley 2009). It also laid off more than two dozen 

employees at its Canada A.M. national morning show and dropped its last 

remaining early morning local newscast (Friend 2009). CTVglobemedia sold 

its share in Maple Leaf Sports & Entertainment to help pay down the debt it 

had taken on in the CHUM purchase. It also sold its cable channels Drive-In 

Classics and SexTV to radio company Corus Entertainment for Cdn$40 million 

(Krashinsky 2009). In 2009, it was revealed that regulatory filings by publicly-

traded Torstar included financial result for privately-held CTV, in which 

Torstar had become a partner. They showed that CTVglobemedia had been 

forced to renegotiate loan agreements for its more than Cdn$1.9 billion in debt 

to avoid defaulting (Sturgeon 2009). Like Canwest Global, CTVglobemedia 

also threatened to close several of its money-losing television stations in 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

16 

smaller markets if it could not find a buyer or gain regulatory relief from the 

CRTC. In early 2009, it closed one small-market station and converted another 

into a rebroadcaster (Grant 2009). 

 

 

The Financialization Phase – 2010 to 2016 

 

In the financialized world of speculative investment instruments, corporate 

debt itself became an object of investment. Hedge funds and other investors 

that specialized in preying on distressed companies often bought the debt of 

over-leveraged newspaper owners from the original lenders for pennies on the 

dollar. By doing so, they could often engineer what the Chicago Tribune 

described in dissecting the painful and prolonged bankruptcy of its own parent 

company in 2013 as a "bargain-priced backdoor takeover" (Oneal 2013).  In 

part, "vulture capitalists" such as Alden Global Capital, Oaktree, and Angelo 

Gordon were betting that newspapers had a profitable future and that their 

investment would eventually pay off handsomely. 

Bankruptcy also became an investment instrument, with bondholders and 

other secured debt holders taking part of what they were owed as equity in the 

reorganized company, and part as continued debt. If the value of the business 

continued to sink below what they were still owed, another bankruptcy could 

be arranged. Some newspaper companies became serial bankrupts, shedding 

legal obligations such as taxes and pension commitments each time in so-called 

"strategic" bankruptcies and often emerging on the other side of the Chapter 11 

process still owned by the same hedge funds (Edge 2014).  

Canwest’s debt was similarly bought up by speculators, including hedge 

fund Angelo Gordon, which paid as little as 15 cents on the dollar (Willis 

2009). They formed a consortium that bid for Canwest’s newspaper division at 

bankruptcy auction and bought it for Cdn$1.1 billion. They renamed the 

newspaper chain Postmedia Network after its flagship National Post and took 

the company public with a 2011 IPO. Ownership of shares in the new company 

by the hedge funds, principally GoldenTree Asset Management and Silver 

Point Capital, was estimated at 58 percent, which should have negated 

Postmedia’s tax status as Canadian owned. That would have jeopardized its 

largest revenue stream, as its advertisers would no longer have been able to 

deduct the cost of advertising as a business expense. Instead, in an end run 

around the tax law, the company created a new class of non-voting shares, in 

which the US hedge funds held their ownership that was beyond the allowable 

limit, for tax purposes, of 25 percent (Gutstein 2014). The ownership was 

structured in such a way that it was held mostly in limited-voting shares and 

Canadian shareholders as a result technically controlled the company.  

In a bold move, Postmedia then bought most of Canada’s second-largest 

newspaper chain, paying Quebecor Cdn$315 million in 2014 for 175 of the 178 

newspapers owned by its Sun Media division. The purchase made Postmedia 

by far the largest publisher of newspapers in Canada, with almost three times 

the paid daily circulation of second-place Torstar, and gave it both dailies in 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

17 

Calgary, Edmonton, and Ottawa. It gave Postmedia an estimated 37.6 percent 

of Canadian paid daily newspaper circulation and 75.4 percent in the three 

westernmost provinces, where it owned eight of the nine largest dailies (Edge 

2016). Postmedia CEO Paul Godfrey said that by combining non-editorial 

operations of the two chains, Postmedia expected to save an estimated Cdn$6-

10 million in cost cutting efficiencies. The Toronto Star remarked in an 

editorial that Postmedia’s sudden newspaper dominance was not raising much 

concern.  

 

It should. If the deal is approved by the federal Competition Bureau, one 

company will own almost all the significant daily papers in English 

Canada. In most cities, the choice for newspaper readers will be 

between Postmedia – and Postmedia. Most worrisome, the big decisions 

that will shape much of English Canada’s media landscape will be made 

south of the border (Anonymous 2014). 

 

A columnist in the Globe and Mail observed that Postmedia had "thrown 

down the gauntlet to Canadian regulators, and forced the country to have a 

conversation that it has long avoided: How much are we willing to compromise 

the principles of a diverse and competitive press in the name of keeping it 

alive? ... This doesn’t just alter Canada’s print-media landscape; it takes a 

bulldozer to it" (Parkinson 2014). National Post columnist John Ivison (2014) 

argued that his employer should be allowed to take over its largest competitor 

without regulatory interference due to the dire economic situation facing the 

industry. "Newspaper owners aren’t bluffing this time", he wrote. "They are 

fighting to survive. Everyone knows this – they see it before their eyes as their 

papers shrink in size, personnel and ambition. Against this gloomy backdrop, it 

seems unlikely that the regulator or the federal government will be motivated 

to intervene and block a deal that offers ballast to an industry buffeted by 

choppy waters". In an interview with Media, the magazine of the Canadian 

Association of Journalists, Ivison downplayed fears over increased 

consolidation of Canada’s newspaper industry. "At ground level, there’s no 

trepidation that we’re going to see merged newsrooms or anything like that", 

he said. "The people who are running this company know newspapers. I would 

not have said that in every iteration of this company ... and they know that any 

attempt to integrate the editorial products would be self-defeating" (Quoted in 

Burgess 2015: 13). 

But according to the Competition Bureau, the sale was "unlikely to 

substantially lessen or prevent competition’ in those cities. After reviewing the 

acquisition for five months, but without holding hearings, it issued Postmedia a 

"no action" letter in early 2015, meaning it would not challenge the purchase. 

The Bureau said it found very little evidence of direct rivalry between the 

parties’ newspapers with respect to advertising". "Its economic analysis 

showed that the newspapers were also not close rivals from the perspective of 

the readers" (Competition Bureau 2015). 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

18 

With its purchase of Sun Media approved, Postmedia made its most 

audacious move yet.  

It announced in January 2016 that because its revenues were dropping, 

despite its promises it would combine the newsrooms of its duopoly dailies in 

Vancouver, Calgary, Edmonton, and Ottawa to help save Cdn$50 million a 

year. Suddenly 90 journalists were unemployed, with more expected to follow 

once Postmedia dealt with its unions in Vancouver. There, the owners of the 

Vancouver Sun and Province had promised to keep separate newsrooms 

indefinitely to gain federal approval for what was otherwise ruled an illegal 

merger between competitors (Edge 2001). Even since announcing its purchase 

of Sun Media in 2014, Postmedia had repeatedly promised – publicly and 

privately – to do the same in Calgary, Edmonton, and Ottawa. In announcing 

the Sun Media purchase in 2014, Godfrey said the duplicate dailies Postmedia 

acquired would continue to operate independently with their own newsrooms 

(Artuso 2014). Godfrey reiterated when the purchase was approved in 2015 

that Postmedia planned to follow in those cities the model that had been used 

for decades in Vancouver, seeking efficiencies in administration and 

production, but keeping separate newsrooms (Dobby and Bradshaw 2015). The 

former editor of the Edmonton Journal revealed that Godfrey had made similar 

promises privately to local stakeholders as well. "I attended two of his private 

dinners in fine Alberta restaurants where he vowed to keep the newsrooms 

separate", she wrote (Goodhand 2016). 

Postmedia’s promises had been spread skillfully through political 

channels. The National Post reported that the chairman of its board called the 

mayors of Edmonton and Ottawa, as well as the premiers of Alberta and 

Ontario. Godfrey reportedly made similar calls to the mayor of Calgary, the 

federal Heritage minister, the Prime Minister’s Office, and several other 

cabinet ministers. "Even the leaders of the Opposition parties were brought into 

the loop", noted the Post’s backgrounder to the deal that was published in 

Postmedia dailies across the country. "Liberal leader Justin Trudeau was 

reached moments before Postmedia executives took to the microphones to 

announce the deal" (Tedesco 2014). 

 

 

Conclusion 

 

Despite its promises to keep separate newsrooms at its duplicate dailies in 

Calgary, Edmonton, and Ottawa, Postmedia announced in early 2016 it would 

combine them due to falling advertising revenues. It also announced it would 

combine newsrooms of the Vancouver Sun and Province despite assurances 

given by its corporate ancestor to the Restrictive Trade Practices Commission 

in the 1950s that it would never do so. This prompted the newly-elected Liberal 

government in Ottawa to convene hearings on Media and Local Communities 

in February 2016. As its revenues continued to fall throughout that year, 

Postmedia announced it had restructured its debt and eliminated more than half 

of the Cdn$648 million total by exchanging its second-tier debt for shares. This 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

19 

allowed the company to keep its head above water and continue operating 

without defaulting on its obligations (Milstead 2017). In October 2016 it 

announced it would cut 20 percent of its labor costs by first offering voluntary 

buyouts and then making layoffs if necessary.  

In early 2017 the company laid off twenty-one workers at three of its 

newspapers in Eastern Canada. Postmedia CEO Paul Godfrey responded to 

concerns that the declining quality of the company’s newspapers might drive 

readers away by telling an interviewer: "Are our papers as good as they used to 

be? No, but they haven’t become unacceptable" (Johnston 2017). In March 

2017 the company announced 54 layoffs at its Vancouver Sun and Province. 

The unrestrained forces of financialization have wreaked havoc on 

Canadian media, first through concentration of ownership starting in the 1960s, 

which was aided by ineffective anti-trust regulations. From chains buying 

independent newspapers, chains began to devour other chains during the 

takeover phase starting in the 1980s. Convergence of media emerged at the 

millennium as cross-ownership of media picked up where concentration had 

left off. Finally, in the 21
st
 Century we have seen the full flowering of 

financialization that has left Canadian media a shell of its former self. 

 

 

References 

 
Acheson K, Maule C (2000) Rethinking Canadian Magazine Policy. Gazette 62(3-4): 

205-229. 

Almiron N (2010) Journalism in crisis: Corporate media and financialization. 

Cresskill, NJ: Hampton Press. 

Anonymous (2014) US hedge funds strengthen ownership of Canadian papers. 

Toronto Star, 7 October. 

Artuso A (2014) Postmedia buys Sun Media’s English-language papers, including the 

Calgary Sun, for Cdn$316M. Calgary Sun, 6 October. 

Assael S (1993) Northern Exposure. NewsInc., January, 29-30.  

Aufderheide P (1999) Communication Policy and the Public Interest. New York: 

Guilford. 

Bartley A (1988) The regulation of cross-media ownership: The life and short times of 

PCO 2294. Canadian Journal of Communication 13(2): 45-59. 

Blackwell R (2008) CTV cuts 105 positions. Globe and Mail, 28 November. 

Brent P (2004) Quebecor buys Toronto 1 TV station from CHUM. National Post, 21 

August.  

Bruce C (1968) News and the Southams. Toronto: Macmillan. 

Burgess M (2015) Surviving the takeover. Media, Spring, 13. Retrieved from goo.gl/ 

vSWIBS. 

Royal Commission on Publications (1961) Report. Ottawa: Queen’s Printer. 

The Uncertain Mirror: Report of the Special Senate Committee on Mass Media, Vol. I 

(1970). Ottawa: Information Canada, 63. 

Royal Commission on Newspapers (1981) Report. Ottawa: Queen’s Printer. 

Standing Committee on Canadian Heritage (2003) Our cultural sovereignty: The 

second century of Canadian broadcasting. Ottawa: Queen’s Printer. 

Standing Senate Committee on Transportations and Communications (2006a) Final 

Report on the Canadian News Media, Vol. 1. Ottawa: Senate of Canada. 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

20 

Canadian Heritage (2006b) Response to the Report of the Standing Senate Committee 

on Transport and Communications: Final report on the Canadian News Media. 

Ottawa: Minister of Public Works. 

Competition Bureau (2015) Competition Bureau will not challenge Postmedia’s 

acquisition of Sun Media, 25 March. Retrieved from goo.gl/dB5Nd1. 

Cranberg G, Bezanson R, Soloski J (2001) Taking Stock: Journalism and the Publicly 

Traded Newspaper Company. Ames: Iowa State University Press. 

Dakers D (2015) CHEK Republic: A Revolution in Local Television. Victoria, BC: 

Heritage House. 

Dalglish B (1997) Hollinger to pay special dividend. Financial Post, 23 April. 

Dalglish B (1998) Hollinger bids for rest of Southam. Globe and Mail, 3 December. 

Dalglish B (1999a) Southam  accepts Hollinger new bid. Globe and Mail, 7 January. 

Dalglish B (1999b) Hollinger’s Southam  stake tops 90%. Globe and Mail, 20 

January. 

Dobby C, Bradshaw J (2015) Competition Bureau clears way for Postmedia to buy 

Sun Media papers. Globe and Mail, 26 March. 

Edge M (2001) Pacific Press: The Unauthorized Story of Vancouver’s Newspaper 

Monopoly. Vancouver: New Star Books. 

Edge M (2007) Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. Vancouver: 

New Star Books. 

Edge M (2008) CRTC Ruling No Threat to Big Media. The Tyee, 16 January. 

Retrieved from goo.gl/7UznVE 

Edge M (2014) Greatly Exaggerated: The Myth of the Death of Newspapers. 

Vancouver: New Star Books. 

Edge M (2016) The Never-ending Story: Postmedia, Press Concentration, and the 

Competition Bureau. Canadian Journal of Media Studies 14, Spring/Summer. 

 Retrieved from goo.gl/UQWYga. 

Enchin H (1985) Southam’s future may unfold today. Globe and Mail, 2 August. 

Epstein GA (2005) Introduction: Financialization and the World Economy. In GA 

Epstein (Eds.), Financialization and the World Economy. Cheltenham, UK:  Edward 

Elgar. 

Fitzgerald M (1996) Hollinger gains control of Southam. Editor & Publisher, 7 December, 

12. 

Foroohar R (2016) Makers and Takers. New York: Crown Business.  

Freeman A (1999) Lord Black on hold: Ottawa blocks bid for peerage. Globe and 

Mail, 20 June. 

Friend D (2009) CTV axes morning newscasts. Toronto Star, 11 March. 

Frenkel E (1994) The Press and Politics in Israel: The Jerusalem Post from 1932 to 

the Present. Greenwood Press: Westport, CT, USA.  

Gibbens R (2003) Quebecor Media taken off credit watch. National Post, 12 February. 

Goodhand M (2016) Above the Fold. The Walrus, 4 February. Retrieved from goo.gl/ 

HoNX0I 

Grant T (2009) CTV Windsor station spared. Globe and Mail, 9 July. 

Gutstein D (2014) Who owns the National Post? Rabble.ca, April 17. Available online 

at goo.gl/OjGeWz 

Hartley M (2009) Broadcasters seek changes for "broken" industry. Globe and Mail, 4 

March. 

Ivison J (2014) Ottawa likely to see sense in deal. National Post, 7 October. 

Johnston M (2017). Paul Godfrey, the CEO who’s presiding over the Postmedia 

newspaper chain’s rapid decline. Toronto Life, February 7. Retrieved from 

goo.gl/iP4bbn.  



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

21 

Jones T (1998) That Old Black Magic. Columbia Journalism Review, March/April, 

40. 

Jorgensen B (1985) Southam rule set to protect shareholders. Globe and Mail, 9 

August. 

Killebrew KC (2005) Managing Media Convergence: Pathways to Journalistic 

Cooperation. Ames, Iowa: Blackwell. 

Klein A (2003) Stealing Time: Steve Case, Jerry Levin, and the Collapse of AOL Time 

Warner. New York: Simon & Shuster.  

Knee JA, Greenwald BC, Seave A (2009) The Curse of the Mogul: What’s Wrong 

With the World’s Leading Media Companies. New York: Portfolio. 

Krashinsky S (2009) Corus buying CTV specialty channels for $40-million. Globe 

and Mail, 15 July. 

Krashinsky S, Robertson G, Willis A (2010) Shaw wins court fight for CanWest 

assets. Globe and Mail, 20 February. 

Leach R (1988) Fisher faces Southam defence task. Financial Post, 26 September. 

Lewis M (2003) Teachers and Bell take sporting reins. National Post, 12 February. 

Mahood C (1997) Black fails in quest to take Southam private. Globe and Mail, 24 

June. 

Mahood C (1998) Hollinger picks up big Southam Block. Globe and Mail, 20 August. 

Marotte B (2001a) Quebecor Media taps junk bonds. Globe and Mail, 16 June. 

Marotte B (2001b) Cogeco, Bell Globemedia buy TQS from Quebecor. Globe and 

Mail 19 September. 

Marotte B (2002) Quebecor Media on credit watch. Globe and Mail, 17 September. 

Miller J (1998) Yesterday’s News: Why Canada’s Daily Newspapers are Failing Us. 

Fernwood, Halifax. 

Milstead D (2017) Postmedia’s problems piling up with print revenue declining. 

Globe and Mail, 2 April. Retrieved from goo.gl/EwUrFz. 

Motavalli J (2002) Bamboozled at the revolution: How big media lost billions in the 

battle for the Internet. New York: Viking.  

Munk N (2004) Fools Rush In: Steve Case, Jerry Levin, and the Unmaking of AOL 

Time Warner. New York: Harper Business. 

Olive D (2003) Convergence gets personal at Quebecor. Toronto Star, 12 September. 

Oneal M (2013) Bankruptcy Inc. Chicago Tribune, 16 January. 

Palley TI (2007) Financialization: What It Is and Why It Matters. Working Paper No. 

525, The Levy Economics Institute, Bard College, Annandale-on-Hudson, NY, 

December. Retrieved from goo.gl/5OPuiK 

Parkinson D (2014) Postmedia deal will force regulator to rethink mandate. Globe and 

Mail, 6 October. 

Partridge J (1988) Southam, Torstar avert trial with agreement. Globe and Mail, 20 

September. 

Robertson G (2007a) CanWest ruling seen as setting precedent. Globe and Mail, 21 

December. 

Robertson G (2007b) Quebecor triumphant in Osprey battle. Globe and Mail, 4 

August. 

Robertson G (2007c) Rogers acquires CITY-TV stations for $375-million. Globe and 

Mail, 12 June. 

Robertson G (2009a) TV network profits at "crisis" levels. Globe and Mail, 11 

February. 

Robertson G (2009b) CanWest puts E! up for sale. Globe and Mail, 6 February. 

Robertson G (2009c) A week of reckoning for Canadian TV. Globe and Mail, 31 

August. 



ATINER CONFERENCE PAPER SERIES No: MED2017-2197 

 

22 

Robertson G (2009d) CanWest sells Australian TV channel. Globe and Mail, 24 

September. 

Robertson G, McNish J (2006) BGM grabs CHUM for $1.4-billion. Globe and Mail, 

13 July. 

Robertson G, Willis A (2009) The Asper dream ends, the sell-off begins. Globe and 

Mail, 3 October. 

Scoffield H (1999) Black’s nationality an issue in newspaper ownership. Globe and 

Mail, 23 June. 

Shecter B (1999) Hollinger swallows Southam: Raises stake to 97%. National Post, 20 

January.  

Siklos R (1996) Shades of Black: Conrad Black and the World’s Fastest Growing 

Press Empire. Toronto: Minerva. 

Silcoff S (2003) Quebecor cutting media division debt. National Post, 10 October. 

Sturgeon J (2009)  CTV rejigs finances to avoid default. National Post, 17 September. 

Surridge G (2009) CTV sees $100M loss, takes $1.7B writedown. Montreal Gazette, 

28 February. 

Swisher K, Dickey L (2003) There must be a pony in here somewhere: The AOL Time 

Warner debacle and the quest for a digital future. New York: Crown Business. 

Tedesco T (2014) How Postmedia met Quebecor. National Post, October 7. 

Willis A (2009) Hedge fund buys CanWest bonds. Globe and Mail, 4 November. 

Winseck D (2002) Netscapes of power: Convergence, consolidation and power in the 

Canadian mediascape. Media, Culture & Society 24(6): 795-819. 

Winseck D (2008) Media Merger Mania. Canadian Dimension 42(1/January-

February): 30-33.  

 

 


